علت های سفیدی مو و تاٍثیر ژل رویال برای جلوگیری از آن

 

رشد مو مراحلی دارد که کسب اطلاع از آن کمک می‌کند بهتر و بیشتر به دلایل سفیدی و ریزش آن پی ببریم و مراقبت‌های پیشگیرانه لازم برای جلوگیری از این پدیده های رایج را انجام دهیم. سفیدی مو یا ریزش مو یکی از مشکلاتی است که علاوه بر عوارض جسمی، ممکن است روح ما را بیازارد. در نتیجه بهتر است سریعتر برای برطرف کردن این مشکل اقدام کنیم.

چرخه رشد، ریزش و رویش مجدد موها شامل مراحل رشد یا آناژن، توقف یا کاتاژن و استراحت یا تلوژن است. در طول دوره استراحت موهای شما به صورت عادی تا 200 تار مو در روز شروع به ریزش می‌کنند و تار موی جدید شروع به رشد می‌کند.

در مرحله آناژن، زمانی که مو شروع به رشد می‌کند رنگ‌دانه‌های ملانین به آن اضافه می‌شود که این رنگ‌دانه‌ها با افزایش سن کمتر شده و موها خاکستری و در نهایت سفید می‌شوند. گاهی اوقات روند پیری مو به خاطر شرایط بیرونی و درونی سریع‌تر اتفاق می‌افتد و ما شاهد موی سفید زودرس در سنین مختلف هستیم.

بررسی علل سفید شدن مو می تواند به ما کمک می کند تا با این پدیده دقیق تر مبارزه کنیم. اگر چند تار موهایتان سفید شده، بهتر است خیلی زود برای رفع مشکل اقدام کنید. هرچند برخی از دلایل سفیدی مو از دستان ما خارج است؛ اما می توان با برخی راهکارها، جلو سفیدی مو را گرفت.

اولین گام برای رسیدن به این مقصود و پیشگیری از سفیدی زودرس موها، اصلاح سبک زندگی است که باعث می‌شود شما تغذیه مناسبی داشته باشید، از آلاینده ها و مواد شیمیایی و دود سیگار دوری کنید، استرس خود را به حداقل رسانده و از مکمل های لازم با توجه به نیاز بدن خود استفاده کنید تا تاثیر وراثت در این زمینه سرعت نگیرد.

یکی از روش های مهم برای جلوگیری از سفیدی مو، استفاده از مواد خوراکی است. بسیاری از متخصصین تغذیه بر این باورند که بعد از وراثت، تغذیه موضوع بسیار مهمی در مورد سفید شدن مو است. اتفاقا متخصصین طب سنتی نیز همین صحبت را قبول دارند و راه درمان را هم اصلاح سبک خوراکی ها و همچنین مصرف مواد دارویی طبیعی می دانند.

یکی از بهترین مواد طبیعی برای مبارزه با سفید شدن مو، ژل رویال است. ژل رویال با تنظیم هورمون ها و رفع برخی مشکلاتی که منجر به سفیدی مو می شود، عاملی برای درمان سفیدی مو است. البته میزان مصرف و طریقه مصرف بهتر است با متخصص طب سنتی هماهنگ شود.

قبل از اینکه به روش های درمان سفیدی مو بپردازید، بهتر است علت سفید شدن مو را پیدا کنید. موضوعی که در این مطلب به آن پرداخته ایم. در مطلبی مجزا به روش های پیشگیری و درمان سفیدی زودرس مو خواهیم پرداخت.

وراثت
یکی از عمده‌ترین دلایل سفیدی زودهنگام موها ژنتیک شماست که به والدین و اجداد شما برمی‌گردد و قطعا آن‌ها نیز در سنین پایین با این مشکل مواجه بوده‌اند. از آنجایی‌ که قادر به تغییر ژن‌های خود نیستیم با پذیرش این موضوع و استفاده از رنگ‌های گیاهی می‌توان به زندگی عادی و دور از فشار روانی این موضوع بازگشت.

بیماری‌های خودایمن و هورمونی
گاهی سیستم ایمنی بدن به سلول‌های خودی حمله می‌کند که به آن بیماری خود‌ایمنی گفته می‌شود. این مشکل می‌تواند در مورد قسمت‌های مختلف بدن از جمله فولیکول‌های مو رخ دهد. بیماری آلوپسی یک بیماری خودایمنی است که باعث ریزش موی سر، صورت و سایر قسمت‌های بدن می‌شود و زمانی که رشد مجدد موها اتفاق می‌افتد به دلیل کمبود ملانین موی سفید رشد می‌کند. همین موضوع در مورد بیماری ویتیلیگو صادق است که رنگ‌دانه‌های پوست و مو به دلیل حمله به سلول‌های خودی از بین می‌روند.

اختلالات هورمونی ناشی از کم‌کاری یا پرکاری غده تیروئید و غده هیپوفیز می‌تواند سفیدی زودرس موها را به همراه داشته باشد. به طور کلی اختلالات هورمونی نقش مهمی در سفیدی مو دارند. یکی از دلایلی که ژل رویال برای درمان سفیدی مو تجویز می شود، اثرات هورمونی این ماده برای تنظیم هورمون ها است. ژل رویال عملکرد فوق العاده ای برای تنظیم هورمون ها دارد و این کار را بدون عوارض جانبی انجام می دهد.

سبک زندگی
متاسفانه با پیشرفت تکنولوژی و تغییر در شیوه زندگی مردم، نوع تغذیه، فشارهای عصبی ناشی از زندگی ماشینی، آلودگی های محیطی و... شاهد موارد زیادی هستیم که بر این معضل دامن زده و باعث پیری زودرس موها شده است.

کمبود ویتامین
کمبود ویتامین‌های B12، B6، بیوتین، ویتامین D و E روی رنگ دانه‌های مو تاثیر گذاشته و باعث سفیدی زودرس مو می شود. با مصرف مواد غذایی و مکمل‌های حاوی این مواد می‌توان باعث بازگشت مجدد رنگ مو شد. غذاهای دریایی، تخم‌مرغ، گوشت گاو و گوسفند، محصولات لبنی مثل شیر و پنیر، منابع خوبی برای تامین این ویتامین‌ها هستند. همچنین غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان مانند انواع توت، انگور، سبزیجات برگ سبز و چای سبز را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

از بین محصولات زنبور عسل نیز هم ژل رویال، هم عسل و گرده گل در این زمینه مفید هستند. ژل رویال به صورت ویژه ویتامین های مختلفی را در خود جای داده است و از این نظر می تواند به رفع سفیدی مو کمک کند.

استرس
همانگونه که می‌دانید استرس عامل بسیاری از بیماری‌های موجود چون مشکلات خواب، فشارخون، تغییر اشتها و .. است. استرس می‌تواند به ژنتیک شما سرعت بخشد و روند سفید شدن موها را با سرعت بیشتری پیش ببرد. با افزایش رادیکال‌های آزاد در بدن و عدم وجود آنتی اکسیدان کافی برای خنثی کردن آن‌ها، این عدم تعادل باعث آسیب به بدن و تسریع روند پیری می‌شود که با مرگ سلولی ملانین و یا از بین رفتن عملکرد سلولی همراه است.  

استرس باعث تحریک دستگاه عصبی غیرارادی بدن به نام سمپاتیک می‌شود که وظیفه اصلی آن آماده‌سازی بدن برای جنگ و گریز و واکنش در لحظات خطر است. رشته اعصاب سمپاتیک به طور مستقیم تا پیاز مو پیش می‌روند و تحریک مداوم آن‌ها توسط استرس باعث آسیب دائمی به سلول‌های سازنده ملانین و سفید شدن سریع مو می‌شود. وقتی سلول‌های سازنده مو از بین برود، مگر با روش‌های مصنوعی امکان بازگشت رنگ طبیعی به موی سر وجود نخواهد داشت.

ُ ُ ژل رویال یک ضد استرسی طبیعی است. مصرف ژل رویال باعث آرامش اعصاب و دور شدن اضطراب می شود. همین موضوع است که باعث شده این ماده حتی در داروخانه های کشورهای اروپایی به عنوان داروی ضد استرس به فروش برسد و پزشکان آن را تجویز کنند. کاهش استرس قطعا روند سفید شدن موها را کند خواهد کرد.


مواد شیمیایی و آلاینده‌های محیطی
استفاده از شاموهای نامناسب، رنگ موهای شیمیایی و سایر محصولات مو که حاوی مواد مضر برای مو هستند، باعث کاهش ملانین می شود. پراکسید هیدروژن که در بسیاری از رنگ‌ها موجود است یکی از این مواد مضر است. همچنین آلاینده‌ها و سمومی که در محیط زندگی و هوا وجود دارد باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد شده و پیری بافت پوست و مو را به همراه دارد.

تغذیه نامناسب
نداشتن رژیم غذایی مناسب که همه گروه‌های غذایی را شامل شود به شدت بر سفیدی مو تاثیرگذار است. کمبود پروتئین و برخی اسیدآمینه‌های ضروری، کمبود ویتامین ها و املاحی چون روی، کلسیم، مس و سلنیوم به خصوص در افراد گیاهخوار بر این موضوع تاثیر دارد. همچنین افزایش وزن و چاقی طبق تحقیقات انجام شده ریسک سفید شدن زودهنگام مو را بالاتر می‌برد، به همین دلیل بهتر است وزن خود را با تغذیه صحیح در محدوده طبیعی نگه دارید.

قابل ذکر است که اگر روند سفید شدن مو به صورت طبیعی باشد با مصرف پروتئین و ویتامین و ریزمغذی‌ها نمی‌توان آن را درمان کرد.

سیگار
نتایج مطالعات نشان داده که افراد سیگاری 2.5 برابر شانس بیشتری برای از دست دادن رنگ‌دانه های مو دارند. دود سیگار جریان خون را در رگ‌ها محدود کرده و فولیکول‌های مو را تحت تاثیر قرار داده و به سلول‌های ملانین آسیب می‌زند.

 

علت سفید شدن مو باید به صورت دقیق مشخص شود تا بهترین روش برای مقابله با آن اتخاذ شود. اگر می خواهید روند درمان سفید شدن مو را آغار کنید، اصلاح سبک زندگی و مصرف مواد خوراکی مفید در این زمینه مثل ژل رویال می تواند گزینه خوبی باشد.

 

-